FISKARS 2013

TOIMITUSJOHTAJAN KATSAUS

Fiskars on ainutlaatuinen yhtiö. Lähes 365 vuotta sitten hollantilainen kauppias perusti rautaruukin pieneen suomalaiseen kylään. Tänään Suomen vanhin yhtiö juhlii 365. syntymäpäiväänsä vahvempana kuin koskaan. Menestyksemme perustuu sekä brändiemme vahvuuteen että henkilöstömme sitoutumiseen ja innostukseen.

Fiskarsin taloudellinen tulos oli viime vuonna jälleen kerran vahva – teimme neljättä kertaa peräkkäin historiamme parhaan liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä. Tulosparannukseen vaikuttivat sekä valikoiman että kustannusten hallinta.

Myyntimielessä vuosi 2013 oli kaksi-jakoinen. Liikevaihtomme kasvoi 7 %, mutta kasvu tuli pääasiassa onnistuneesta Royal Copenhagen -yritysostosta. Vertailukelpoinen liikevaihto jäi pettymykseksemme edellisvuoden tasolle, kun markkinaympäristö pysyi epävakaana ja kodinliiketoiminnassa karsittiin valikoimaa ja tehtiin suuri tietojärjestelmämuutos. Suomessa, yhdessä suurimmista markkina-alueistamme, markkinatilanne oli huolestuttavan heikko.

Fiskarsilla on kunnianhimoinen tavoite kasvaa sekä uusille markkinoille että uusiin kategorioihin. Olemme nähneet, että yhtenäisen kuluttajatuoteyhtiön strategiamme toimii, ja uskomme vahvasti siihen että kuluttajia inspiroivat premium-brändit tulevat menestymään.

Fiskarsin muutos etenee suunnitellusti. Viisivuotinen EMEA-alueen tietojärjestelmähankkeemme on nyt puolivälissä, ja alamme saada siitä hyötyjä. Perustimme vuonna 2013 Keski-Eurooppaan alueellisen jakelukeskuksen, johon myös Gerberin Euroopan-jakelu voitiin siirtää. Viimeistelläksemme toimintamallimme aloitimme vuonna 2013 rakennemuutosohjelman, jonka tavoitteena on toimitusketjun optimoiminen ja liiketoimintamallin toteuttaminen eurooppalaisissa myyntiyhtiöissämme.

Olen ylpeä edistymisestämme, mutta vielä on paljon tehtävää kasvutavoitteidemme saavuttamiseksi. Olemme vahvoja Pohjoismaissa ja Amerikassa, missä markkinat kasvavat hitaasti ja meillä on avainkategorioissamme korkeat markkinaosuudet. Uskomme, että meillä on merkittävät mahdollisuudet kasvattaa pääbrändiemme markkinaosuutta Keski-Euroopassa, ja aiomme rakentaa toisen kasvumoottorin Itä-Euroopan ja Aasian nopeasti kasvaville markkinoille.

Jotta pystyisimme nopeuttamaan kasvuamme näillä yhä tärkeämmillä alueilla, aiomme tulevina vuosina lisätä panostuksia bränditunnettuuteen sekä Aasian ja Tyynenmeren alueen myyntiorganisaatioon. Lisäksi aiomme satsata uusiin kategorioihin. Nämä hankkeet vaikuttavat liikevoittoomme negatiivisesti lyhyellä aikavälillä, mutta ne ovat ratkaisevan tärkeitä brändiportfoliomme kasvumahdollisuuksien toteutumiseksi. Strategiaamme kuuluvat myös huolellisesti valitut yritysostot, jotka tukevat strategiaamme ja pitkän aikavälin kannattavuuttamme.

Fiskars valmistaa kestäviä tuotteita, jotka rikastuttavat kuluttajien jokapäiväistä elämää. Voimme olla ylpeitä siitä, että tuotteisiimme luotetaan sukupolvesta toiseen: ainutlaatuinen historiamme ja pitkä perspektiivimme erottaa meidät muista yhtiöistä. Toivotamme osakkeenomistajamme, asiakkaamme ja työntekijämme mukaan juhlavuoteemme. Haluamme olla täällä teitä varten entistäkin ehompina - joka päivä.

Kari Kauniskangas,