FISKARS 2013

VUOSI LYHYESTI

Fiskarsin taloudellinen kehitys oli vuonna 2013 jälleen kerran vahvaa. Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä kasvoi 17 % ja oli neljättä vuotta peräkkäin parempi kuin koskaan. Tähän vaikuttivat Royal Copenhagenin tulo osaksi konsernia sekä kustannusten hallinta ja valikoiman kehittäminen. Liikevaihto kasvoi 7 %.

Tanskalaista käsityöperinettä

Royal Copenhagenin klassisista sini-valkoisista posliiniastioista tuli osa Fiskarsin kattamisen valikoimaa. Royal Copenhagenin tuotteet on tehty jo yli 235 vuoden ajan perinteitä ja käsityötaitoa kunnioittaen.

Tehokkuutta yhteisistä järjestelmistä

Viisivuotisen investointiohjelman kohteena olevasta liiketoiminnasta käyttää yhteisiä järjestelmiä ja prosesseja, kun ohjelma eteni suurilla käyttöönotoilla.

Päättäväisyys toi tulosta

Epätavallisen huono sää haittasi puutarha-alaa tärkeällä kevätkaudella. Fiskarsin myyntitiimit eivät luovuttaneet, ja onnistuivat kääntämään puutarhatuotteiden myynnin nousuun syksyllä, jolloin puutarhakauppa käy tavallisesti hiljaisemmin.

Optimoitu toimitusketju

Kaksivuotinen EMEA 2015 –rakennemuutosohjelma käynnistettiin parantamaan toimitusketjun kilpailukykyä ja kustannusrakenteita sekä toteuttamaan uutta liiketoimintamallia myyntiyhtiöissä.

Palkittua muotoilua

Fiskarsin Quantum –puutarha-työkalusarja sai Saksan Liittotasavallan hopeisen muotoilupalkinnon tuotesuunnittelusta. Sarjalle oli jo aiemmin myönnetty arvostettu red dot ”Best of the Best 2012”-muotoilupalkinto sekä Saksan muotoiluneuvoston vuoden 2013 tunnustuspalkinto.

Fiskars-konsernin tuotteet saivat kuusi vuoden 2013 red dot -huippumuotoilupalkintoa. Palkinnon saivat Fiskars Edge-veitsisarja, ServoCut-sakset, lasten työkalusarja My First Fiskars, Fiskars SmartFit-oksasakset, Leborgnen Nanovib-vasara ja Ebertsankeyn Helsinki-ruukku.

Eteenpäin Euroopassa

Onnistuneet yritysmyyntikampanjat toivat Fiskars- ja Gerber-brändit uusien kuluttajien ulottuville Keski- ja Itä-Euroopassa.

Huolenpitoa yhteisöistä

Fiskars on sitoutunut toimimaan aktiivisesti yhteisössään ja tekee Amerikassa yhteistyötä Boys and Girls Club of America-järjestön kanssa antaakseen nuorille mahdollisuuden käyttää luovuuttaan ja kehittää taitojaan.

Fokus Aasiaan

Fiskars päätti vahvistaa Aasian ja Tyynenmeren alueen myyntiorganisaatiotaan vauhdittaakseen kasvua alueella. Uusi myyntialue Aasia ja Tyynimeri vastaa vuoden 2014 alusta alkaen konsernin brändien kasvattamisesta nopeasti kasvavilla ja strategisesti yhä tärkeämmillä Aasian-markkinoilla.

Iittala laajentuu

Iittalan myymäläverkoston kansainvälinen laajentuminen eteni Aasiassa ja Euroopassa. Vuoden mittaan avattiin muun muassa Kiinassa ensimmäinen suuri Iittala-myymälä ja Japanissa ensimmäinen lippulaivamyymälä Tokion alueen ulkopuolella Osakassa.

Arvostettu kaupan kumppani

Fiskars sai Ranskassa viidettä vuotta peräkkäin tunnustusta käsityökalujen parhaana toimittajana. Kultaisen JardinPlus palkinnon saajan äänestivät Ranskan puutarha- ja rautakaupan ostajat.

Vahva tulos

Juhlavuosi alkoi

Suomen vanhin yhtiö Fiskars aloitti 365- juhlavuotensa talkoohengessä. Yli 200 työntekijää ja perheenjäsentä osallistui viheralueiden kunnostamiseen Orange Thumb-tapahtumissa ympäri Suomea.