LIIKETOIMINTA

KOTI

Haluamme tuoda iloa koteihin ainutlaatuisilla sisustustuotteilla, kauniilla kattauksilla ja arkea helpottavilla työkaluilla. Asumisen liiketoiminnassa tavoitteemme on olla kansainvälisesti johtava yhtiö, joka tunnetaan skandinaavisesta muotoilustaan. Fiskars-brändille visiomme on ykkössija joka kodille tarpeellisissa, kuluttajien elämää helpottavissa työkaluissa.

Fiskarsilla on kodinliiketoiminnassa vahva jalansija Pohjoismaissa ja Pohjois-Amerikassa, mutta tavoitteenamme on laajentua näiden markkinoiden ulkopuolella.

Asumisen liiketoiminta laajentuu Iittala kärjessään Keski-Euroopan ja Aasian markkinoilla. Uudet valaisin- ja säilytysratkaisut vahvistavat Iittalan sisustustuotevalikoimaa ja tuovat ajatonta muotoilua kodin kaikkiin huoneisiin.

Iittalan kansainvälisessä laajentumisessa saavutettiin vuonna 2013 useita merkkipaaluja sekä Aasiassa että Euroopassa. Iittala avasi Kiinassa ensimmäisen suuren myymälänsä ja Japanissa ensimmäisen Tokion ulkopuolisen lippulaivamyymälän. Showroomin ja shop-in-shopin avaaminen Milanoon oli puolestaan luonteva askel eteenpäin Keski-Euroopassa.

Royal Copenhagenin yritysosto vahvisti Fiskarsin asemaa Tanskassa ja Aasiassa. Royal Copenhagenilla on tukeva jalansija Japanissa, Etelä-Koreassa ja Taiwanissa sekä oman myymäläverkoston että laadukkaan jälleenmyyntiverkoston ansiosta.

Keittiöliiketoimintamme pääbrändi on Fiskars, jolle rakennamme massajakelua Keski- ja Itä-Euroopassa. Uusia jakelupisteitä on avattu eri puolilla näitä markkinoita. Pohjois-Amerikassa Fiskarsilla on johtava asema saksissa ja askartelutyökaluissa. Lanseeraamalla innovatiivisia tuotteita, kuten Amplify-sakset, kasvatimme Fiskars-tuotteiden valikoimaa vähittäiskaupoissa. Vuonna 2013 jatkoimme yhdessä vähittäiskaupan kanssa markkinointitoimia sekä myymälöissä että verkossa, ja pystyimme inspiroimaan kuluttajia entistäkin houkuttelevammin sekä myymälämateriaaleilla että sosiaalisen median sisällöillä.

Royal Copenhagenilta riisikulhoja Koreaan

Royal Copenhagenilla on vahva jalansija Aasian markkinoilla. Yksi sen menestystarinoista vuonna 2013 olivat korealaiskulhot. Ne osoittavat, miten tärkeää on sopeutua paikalliseen ruokailukulttuuriin ja että tuotteet ovat markkinoille soveltuvia. Riisikulhojen käyttö Koreassa eroaa muista Aasian maista; Koreassa riisikulhon on pysyttävä tukevasti pöydällä, sillä sitä ei pidetä kädessä.

Essence Plus

Alfredo Häberlin suunnittelema, vuonna 2001 lanseerattu Essence-viinilasisarja keskittyi olennaiseen. Essence Plus tuo viinilasiin uuden ulottuvuuden; se rikkoo valkoviinin ja punaviinin tarjoilua koskevat odotukset keskittymällä viinin värin sijaan kunkin viinin luonteeseen.

Iittala interior

Iittalan uusi sisustustuotevalikoima on ollut menestys. Leimu ja Lantern toivat vuonna 2013 kotien valaisuun uuden ulottuvuuden. Nuoren Magnus Pettersenin suunnittelemassa Leimu-valaisimessa on järeä betonijalka ja perinteisestä lampunvarjostimesta inspiraationsa saanut lasiosa. Valaisimen muotoilussa yhdistyvät herkkyys ja voima. Harri Koskisen vuonna 1999 kynttilälyhdyksi suunnittelemasta Lanternista on nyt myös sähköistetty versio. Iittalan uudet säilytysratkaisut – Vakka-vanerilaatikko ja Meno-huopakassi – tarjoavat ratkaisuja arjen säilytyspulmiin. Nämä tukevat monikäyttöesineet muistuttavat, että tavaroiden säilytykseen voidaan muotoilla sisustukseen istuvia kauniita esineitä.

Amplify

Fiskarsin Amplify –tuotesarja toi markkinoille maailman ensimmäiset älykkäät sakset. Saksien uudenlaisen tekniikan ansiosta niillä pystyy leikkaamaan monenlaisia tuhtejakin materiaaleja. Amplify-sakset vastaavat ompelijoiden, askartelijoiden ja työssään entistä erikoisempia materiaaleja sekatekniikalla työstävien taiteilijoiden tarpeisiin. Amplify-sakset ovat saaneet hyvän vastaanoton sekä jälleenmyyjiltä että kuluttajilta, ja niiden myötä maailman johtava saksibrändi mullistaa saksimarkkinat jälleen kerran.

Uutuuksia lisenssituotteisiin

Vuonna 2013 Fiskars aloitti yhteistyön Angry Birds -brändin kanssa, joka on maailman merkittävimpiä lisensoijia. Tämä tarjoaa uusia mahdollisuuksia lisenssituotteidemme kansainväliselle kasvulle. Muumi- tuotteet ovat valloittamassa Pohjoismaiden jälkeen myös muita Euroopan markkinoita sekä Aasiassa etenkin Japania. Fiskarsin kodintuotteiden kolmatta lisensoitua brändiä, Peppiä & Eemeliä, viedään nyt myös Pohjoismaiden ulkopuolelle.

“Funktionaalisia ja houkuttelevia! Tuotteemme täyttävät sekä kuluttajan rationaaliset että emotionaaliset tarpeet.”

– Teemu Kangas-Kärki, johtaja, Koti

“Amplify-sakset ovat esimerkki kyvystämme ymmärtää olemassa olevien tuotteiden rajoitteet ja luoda entistäkin parempia ja fiksumpia ratkaisuja.”

– Paul Tonnesen, johtaja, Puutarha & Askartelu, Amerikka

mILJ. eurOA

Liikevaihto

Kohokohdat

Fiskarsin kodinliiketoiminnan oma vähittäiskauppaverkosto muodostuu noin 200 Iittala-myymälästä ja shop-in-shopista sekä 120 Royal Copenhagen -myymälästä ja shop-in-shopista Euroopassa ja Aasiassa sekä omista verkkokaupoista.

Kuluttaja-aktiviteetti Kategoria Brändit Jakelukanavat
Keittiö: Esikäsittely Veitset, työkalut, aterimet Fiskars Super- ja