LIIKETOIMINTA

PUUTARHA

Fiskars on käsikäyttöisten puutarhatyökalujen johtava globaali brändi, joka tunnetaan tuoteryhmän suunnannäyttäjänä ja kasvun luojana. Pyrimme uudistamaan käyttökokemuksen tuotteidemme ainutlaatuisella toiminnallisuudella.

Fiskars on Euroopan johtava puutarhan käsikäyttöisten työkalujen brändi ja puutarhan leikkaavien työkalujen ykkönen Pohjois-Amerikassa ja Australiassa. Jatkamme globaalin asemamme vahvistamista ja markkinaosuutemme kasvattamista panostamalla vahvasti innovointiin ja markkinointiin. Vahva asemamme puutarhanhoidon ydintuotteissa on vankka perusta laajentumiselle uusiin tuoteryhmiin.

Fiskarsille on tärkeää tulla tunnetuksi alan innovointijohtajana, jonka tuotteet mullistavat markkinoiden pelisäännöt. Jatkammekin investointeja tuotekehitykseen ja testilaboratorioon sekä yhdessä puutarha- ja rakennusalan asiantuntijoiden ja työsuojeluorganisaatioiden kanssa luotuun kansainväliseen verkostoon.

Saamme vipuvoimaa kasvuun siitä, että voimme tarjota yhtenäisen tuotevalikoiman eri markkinoille ja eri vuodenaikoihin sekä siitä että laajennumme läheisiin tuoteryhmiin. Tällaisia ovat esimerkiksi varsityökalut sekä remontoijien ja kirvesmiesten tarvitsemat tuotteet.

Fiskarsin nykyisestä tuotevalikoimasta löytyy monia mahdollisuuksia kasvuun laajentamalla maantieteellistä jakelua. Vuonna 2013 saimme yleensä hiljaisempaan syyskauteen vipinää ensimmäisellä yleiseurooppalaisella puutarhakampanjalla, joka keskittyi haraviin ja muihiin varsityökaluihiin. Fiskarsin laatukirveiden jalansija puolestaan vahvistui Yhdysvalloissa, joka on tässä tuoteryhmässä meille uudehko markkina.

Euroopassa Fiskars toi nopeasti kasvavaan sisäkasvattamisen tuoteryhmään KitchenGarden –pöytäpuutarhatuotteet ja jatkoi etenemistä rakennustyökalujen ammattilaismarkkinoille uudistamalla Leborgne-brändin. Leborgnen tavoitteena on tulla työterveyden ja –turvallisuuden suunnannäyttäjäksi ammattikirvesmiesten joukossa.

Hyödynsimme maailmanluokan kirveidemme mainetta kasvattamalla puuntyöstövälineiden tarjontaamme WoodXpert-tuotesarjalla, johon kuuluu sekä uudistettuja työkaluja että jännittäviä uutuuksia. Innovatiivisuudesta kertoo myös Fiskarsin kehittämä Xact-kaivutyökalusarja, jossa kevyet materiaalit yhdistyvät ergonomiseen muotoiluun.

Tuoreita yrttejä talvellakin

Tuoreiden yrttien ympärivuotinen saanti on nyt helppoa: uusi Fiskars KitchenGarden takaa, että kaupasta ostamasi yrtit paitsi pysyvät tuoreina, myös jatkavat kasvuaan. KitchenGarden on hiljainen ja kauniisti muotoiltu pöytäyrttitarha, jossa on konepesun kestävät osat. Laitteen keskiössä on LED-valaisin, ja premium-mallissa käyttäjä voi itse määrätä optimaaliset kasvuolosuhteet säätämällä valon taajuutta, tehoa ja ajoitusta.

Tavoitteena suojata ja palvella

Leborgnen Nanovib-tuotteet ovat nostaneet ammattityökalujen mukavuus- ja turvallisuusvaatimukset uudelle tasolle. Tuoteperheeseen kuuluu red dot -palkittu vasara, jonka nerokas kolmitoiminen vaimennusmekanismi ehkäisee rasitusvammoja, sekä pulttisakset, joiden patentoitu rakenne keventää puristusrasitusta. Pulttisakset on nimenomaisesti suunniteltu rakennus- ja teollisuusmarkkinoille betoniseinän raudoituksen tai betonilevyn kanssa käytettävän verkon leikkuuseen.

Puunkäsittelyn uudet ratkaisut

Fiskarsin WoodXpert-sarja takaa puun käsittelemisen turvallisesti ja tehokkaasti aina siihen hetkeen asti, kun ladot klapit tulipesään. XA2 on lyhytvartinen pokara yhden käden käyttöön ja XA22 pitkävartinen kaksin käsin käytettävä pokara. Yhdellä napakalla hammastetun terän iskulla saa tukevan otteen raskaista pölleistä jopa talviolosuhteissa. WoodXpert-vesuri on puolestaan ihanteellinen väline oksien poistoon ja kevyeen pilkkomiseen, ja sen taivutettu terä parantaa leikkaustehoa. Uudistetun WoodXpert-nostokoukun kevyen ja ergonomisesti muotoillun booriteräskoukun sujauttaa helposti pöllin alle, ja tukkipihdeillä pienten pöllien nosto ja siirto onnistuu siististi muotoillun, yhdellä kädellä käytettävän liipaisimen ansiosta ilman apua.

Ylivoimaiset kirveet

Fiskarsin kirvesmyynti kasvoi vuonna 2013 vahvasti Amerikassa. Fiskars sai tuotteitaan kansallisten vähittäisketjujen valikoimiin ja lisäksi myymälöissä oli myös Fiskarsin esittelytelineitä, joilla kirveet saivat lisänäkyvyyttä. Viime vuosien myynnin kasvun johdosta Yhdysvalloista on tullut konsernin eniten kirveitä myyvä maa.

Kaivajan paras ystävä

Fiskarsin Xact-tuotesarja yhdistää keveyden ja tasapainon samalla ainutlaatuisella tavalla kuin Fiskarsin uuden sukupolven kirveet. Yhdistämällä varren FiberComp- erikoiskomposiitti lujaan boroniteräkseen saavutetaan erinomainen käsiteltävyys ja alhaisempi rasitus. Lapioista ja talikoista voi valita koon käyttäjän pituuden mukaan, ja valikoiman täydentävät suuri lapio ja kompostitalikko.

“Fiskars on kuluttajien keskuudessa suosituin puutarhatyökalumerkki, ja olemme tyytyväisiä, että tämä näkyy myös markkinaosuutemme nousuna.”

– Paul Tonnesen, johtaja, Puutarha & Askartelu, Amerikka

“Olemme vahvistaneet tuotekehitysosaamistamme, ja olen innoissani meneillään olevasta työstä. Olemme sitoutuneita pysymään
kategorian uudistajina.”

– Thomas Enckell, johtaja, Puutarha, Eurooppa & Aasia-Tyynimeri

MILJ. EUROA

Liikevaihto

Kohokohdat

Ensimmäinen Euroopan-laajuinen markkinointikampanja toi kauppoihin ympäri Euroopan 7 000 Fiskarsin kausituotetelinettä.

Kuluttaja-aktiviteetti Kategoria Brändit Jakelukanavat
Metsänhoito ja