LIIKETOIMINTA

ULKOILU

Fiskarsin ulkoiluliiketoiminta tarjoaa laajan valikoiman innovatiivisia, luotettavia ja tarpeellisia tuotteita retkeilyyn ja muuhun ulkoiluun. Liiketoiminnan pääpaino on maailmanlaajuisesti Gerber-brändissä ja Pohjoismaissa Buster- veneissä. Gerber on johtava monitoimi- ja selviytymisvarusteiden tarjoaja niin harrastajille kuin ammattilaisille. Tuotteita myydään kaupallisten ja institutionaalisten kanavien kautta ympäri maailman.

Gerberin kasvun perustana ovat innostunut henkilökunta, asiakaspalvelu ja yhteys käyttäjiin. Useissa näihin liittyvissä tärkeissä pitkän aikavälin strategisissa hankkeissa edistyttiin vuonna 2013. Siirtyminen tuotelähtöisestä mallista aktiviteettilähtöiseen valikoimakehitykseen on saanut suosiota markkinoilla. Strategiset asiakkaat ovat alkaneet toteuttaa konseptia myymälöissään, kuluttajat nauttivat entistä helpommasta ostokokemuksesta ja kilpailijat ovat pyrkineet kopioimaan mallia.

Gerber on jatkanut investointeja edelläkävijyyteen muun muassa markkinoinnissa. Se on saanut lähes 300 000 seuraajaa sosiaalisissa medioissa, ja sen ylivertaiset digitaaliset sisällöt tarjoavat kuluttajille verkossa hyvän tuntuman brändiin ja tuotteisiin. Vuonna 2013 Gerber alkoi myös hyödyntää konsernin Saksassa sijaitsevaa alueellista jakelukeskusta, josta käsin Euroopan ja lähialueiden asiakkaita voidaan palvella paremmin.

Vähittäiskauppasegmentissä Gerberin kasvu tulee pääasiassa markkinaosuuden kasvusta nykyisen asiakaskunnan keskuudessa ja uusista asiakkaista Amerikassa, Euroopassa ja Aasian-Tyynenmeren alueella. Aktiviteettilähtöisellä markkinoinnilla Gerber on onnistunut kasvattamaan hyllytilaansa tärkeiden vähittäismyyjien useilla osastoilla, mikä tukee pyrkimystä laajentua samojen liikkeiden eri osastoille.

Institutionaalisessa segmentissä tavoitteemme on säilyttää asema julkisissa kilpailutuksissa samalla kun edistämme yksittäisiä ostoja ja laajennumme taktisiin tuoteryhmiin. Laajentumispyrkimyksissä brändin status Yhdysvaltain asevoimien päätoimittajana ja tuotantolaitos Yhdysvalloissa antavat Gerberille etulyöntiaseman.

Buster-veneet ovat Suomen, Ruotsin ja Norjan suosituimpia alumiiniveneitä. Vuonna 2013 Buster säilytti asemansa monikäyttöisten vapaa-ajan veneiden markkinajohtajana.

Gerber Daily Carry -kokoelma

Tämä innovatiivinen tuotesarja sopii etenkin heräteostoksiin ja sille kasvavalle joukolle kuluttajia, jotka haluavat pitää työkaluaan päivittäin mukana. Gerber Daily Carry -tuotteet on suunniteltu moderneille ja tyylitietoisille ihmisille, jotka haluavat varautua kaikkiin eteen tuleviin haasteisiin. Nämä pienet, mutta tärkeät tuotteet tuovat Gerberin brändiä uusien kuluttajien tietoisuuteen perinteisen veitsi- ja työkaluasiakaskuntamme ulkopuolella ja saavat huomiota ulkoilu- ja retkeilyharrastajien keskuudessa.

Propel-veitset

Ensiluokkaiset Propel-kääntöveitset esittelevät Gerberin osaamista taktisissa tuotteissa. Propel-veitset on suunniteltu ja valmistettu Yhdysvalloissa, mikä on myyntivaltti maan suuressa ja kasvavassa taktisessa kuluttajasegmentissä ja taktisen segmentin vähittäiskaupassa. Propel-veitsisarjasta on nopeasti tullut bestseller-tuote, joka on myös saanut osakseen paljon huomiota vaikutusvaltaisissa julkaisuissa.

Downrange Tomahawk

Viranomaiskäyttöön suunniteltu Downrange Tomahawk on yksinkertainen ja tehokas työkalu vaativiin tilanteisiin. Teräpään viistoterällä voi tarvittaessa hakata tiensä seinän läpi ja lyödä ovet säpäleiksi. Terän hamara toimii vasarana, jolla on mahdollista hajottaa saranat, lukot, ovenkahvat ja muut hidasteet. Lisäksi varren toisessa päässä on sorkkarauta, jonka käyttöä helpottaa teräpään tartuntakahva. Tämä nerokkaan yksinkertainen ja kestävä työkalu oli vuoden 2013 tuotevalikoiman tähti. Se myi hyvin ja sai loistavia arvosteluja sekä asiantuntijoilta että ammattilaiskäyttäjiltä.

Uusi Buster E-sarja

Vuonna 2013 Busterin alumiiniveneiden mallisto täydentyi E-sarjan mallistolla, jonka ensimmäinen vene on suosittuun ja kiitettyyn Buster XL -runkoon perustuva Buster XLe. Veneessä on kestävä ja huoleton alumiinirunko sekä lasikuidusta tehty kansi, joka antaa muotoilulle enemmän vapautta.

Bear Grylls Ultimate Pro

Tänä vuonna Gerber toi markkinoille jännittävän uuden version jo valmiiksi kulttistatuksen saaneesta Ultimate Knife -veitsestä. Ultimate Knife tuotiin alunperin markkinoille vuonna 2010, ja se ampaisi nopeasti maailman myydyimmäksi veitseksi. Ultimate Pro on uusi keihäänkärki Bear Grylls Survival -tuoteperheessä, joka lanseerasi kokonaan uuden tuoteryhmän ja toi Gerber-brändin uusien kuluttajien tietoisuuteen ympäri maailman.

”Gerberin aktiviteettipohjaisen lähestymisen ansiosta olemme voineet laittaa tuotteet esille entistä tarkoituksenmukaisemmalla tavalla, mikä luo asiakkaille paremman ostokokemuksen ja näkyy myös suoraan myynnissä.”

– Samantha Jacobs, Sr. Category Manager, Wholesales Sports

“Uudet kiehtovat venemallimme, Super Magnum ja Buster
Mini, sekä uusi Buster Plus -veneilypalvelu vahvistivat Busterin johtoasemaa Pohjoismaissa vuonna 2013.”

– Juha Lehtola, johtaja, Veneet

mILJ. EUROA

Liikevaihto

Kohokohdat

Aktiviteettipohjainen markkinointi positioi Gerberin entistäkin vahvemmin veitsien ja työkalujen kategoriajohtajaksi, ja lisää avainasiakkaiden valikoiman syvyyttä.

Kuluttaja-aktiviteetti Kategoria Brändit Jakelukanavat
ulkoilumyymälät,
puolustustarvike-myymälät,
verkkokauppa