AFFÄRSOMRÅDEN

TRÄDGÅRD

I trädgårdsredskap är Fiskars ett globalt ledande varumärke och en innovatör som skapar tillväxt inom branschen. Vi arbetar för att återuppfinna användarupplevelsen genom unikt funktionella och användarvänliga lösningar.

Fiskars är det ledande varumärket inom handredskap för trädgårdsarbete i Europa och etta i klippande trädgårdsredskap i Nordamerika och Australien. Vi bygger vidare på vår ställning globalt och ökar vår marknadsandel genom innovationer och marknadsföring. Vår starka ställning inom kärnträdgårdsredskap utgör en solid grund som ger oss möjlighet att expandera till nya kategorier.

För Fiskars är det av avgörande betydelse att ses som en innovativ branschledare genom att vi hämtar till marknaden produkter som ändrar på spelreglerna. Därför fortsätter vi att investera i produktutveckling, testlaboratorier och ett internationellt nätverk av organisationer förknippade med trädgårdsarbete, konstruktion och arbetshälsa.

Vår fortsatta tillväxt drivs av att vi bygger ut och utnyttjar en harmoniserad portfölj av produkter på olika marknader och under olika säsonger samt att vi utvidgar till angränsande kategorier, såsom långskaftade trädgårdsredskap och lösningar för både hemförbättringsprojekt och professionella hantverkare.

Fiskars produktportfölj möjliggör tillväxt genom en bredare geografisk spridning av existerande produkter. Under år 2013 gav vår första paneuropeiska trädgårdskampanj fart åt försäljningen av krattor och borstar under den vanligen trögare höstsäsongen. Fiskars yxor har ytterligare ökat sitt fotavtryck i USA, där ifrågavarande verktygskategori är rätt ny på marknaden.

Inom Europa har Fiskars gett sig in i den snabbt växande inomhusodlingskategorin genom lanseringen av Fiskars KitchenGarden och gjort framsteg i arbetet för att skapa ett genombrott inom marknaden för byggverktyg för yrkesmän genom återlanseringen av varumärket Leborgne. Leborgne siktar på att bli en vägvisare inom arbetshälsa och säkerhet för professionella hantverkare.

Genom att utnyttja haloeffekten av Fiskars yxor utökade vi vårt sortiment inom vedhantering med lanseringen av serien WoodXpert, som omfattar både uppdaterade versioner av existerande verktyg för vedhantering och spännande nyheter. Fiskars har också satsat på innovation genom att ta fram grävredskapsserien Xact som erbjuder en innovativ kombination av lätta material och ergonomisk design.

En lysande innovation för färska örter

Att njuta av färska örter året om är nu möjligt tack vare nya Fiskars KitchenGarden, som ser till att de örter du har köpt i butiken inte bara hålls fräscha utan fortsätter att frodas. KitchenGarden är en ljudlös och vackert designad lösning för köksbordet med delar som tål maskindisk. Kärnan består av LED-ljuskällor och i premiummodellen kan ljusfrekvens och -styrka samt tidpunkt justeras för att optimera förhållandena för växterna.

Vi vill skydda och tjäna

Lanseringen av Leborgnes Nanovib -produkter innebar en ny standard av komfort och säkerhet i handverktyg för yrkesbrukare – inklusive den red dot-vinnande hammaren som minskar belastningsskada som orsakas av upprepad rörelse genom att minska på vibrationerna i hammaren tack vare ett unikt 3-i-1-antichocksystem. Nanovib-bultsaxen i sin tur minskar kompressionsskador genom sitt patenterade avlastningssystem. Den prisbelönta bultsaxen är framtagen för industriellt bruk.

Steget bättre vedhantering

Fiskars WoodXpert-serie låter dig sköta all vedhantering tryggt och effektivt ända tills du tänder brasan. Huggkrokarna XA2 och XA22 har kort respektive långt skaft för att lämpa sig för antingen en- eller tvåhandsgrepp. Ett slag med den tandade stålkroken räcker till för att få ett hållbart grepp i en tung stock, även under isiga förhållanden. Fiskars nya röjknivar i serien WoodXpert har ett bakåtsvängt blad i stål, vilket ger bättre skärkraft, den lämpar sig perfekt till kvistning och lättare huggarbete. Lyftkroken i WoodXpert-serien har också fått en ny ergonomisk design som gör att den lätta kroken av borstål enkelt greppar en stock, medan lyftsaxen gör det lätt att lyfta och bära mindre stockar tack vare sin enhandsmekanism.

Ohejdbara yxor

I Amerika har Fiskars yxor haft god åtgång under hela året 2013. Yxorna har ingått i sortimentet hos återförsäljare på nationell nivå, men dessutom lyckades Fiskars försäkra sig om ytterligare produktdisplayer som givit yxorna mer synlighet. Som en följd av en stark ökning i åtgången under de senaste åren har USA blivit koncernens största yxmarknad.

Perfekt för grävjobb

Serien Fiskars Xact är en briljant kombination av lätta material och balans – samma kvaliteter som har gjort Fiskars nya generation av yxor kända. Fiskars speciella kompositmaterial FiberComp i vinklade skaft ger tillsammans med robust borstål i blad eller gafflar, verktyg som är lätta att hantera och som minskar belastningen. Spadarna och grepen finns i två storlekar för både långa och korta användare. Serien kompletteras av en skyffel och en kompostgrep.

“Bland konsumenterna fortsätter Fiskars att vara populäraste varumärket för trädgårdsverktyg och vi är glada att detta syns i tillväxten av vår marknadsandel.”

– Paul Tonnesen, Direktör, Trädgård & Hobby, Amerika

“Vi har tagit stora steg för att förstärka vår produktutvecklingsförmåga och jag är mycket ivrig över våra pågående projekt. Vi är dedikerade om att fortsätta som innovatör inom kategorin.”

– Thomas Enckell, Direktör, Trädgård, Europa & Asien Stillahavsområdet

milj. EURo

Omsättning

Höjdpunkter

Den första pan-europeiska marknadsföringskampanjen hämtade 7000 Fiskars produktdisplayer för säsongsprodukter till butiker runtom i Europa.

Konsumentsyssla Kategori Varumärken Distributionskanaler
Skogsvård och vedhuggning Yxor, sågar, skogs-
redskap
Fiskars, Leborgne